Rudens sezonui prasidėjus: 7 būdai stiprinti imunitetą

 

Ruduo – metas, kuomet kūnas adaptuojasi prie vėstančių orų, oda mato vis mažiau saulės, o nuotaikos svyravimai darosi tokie pat įprasti, kaip apniukęs dangus. Tuo pačiu metu vyksta svarbūs procesai mūsų organizmuose. Jau pasakojome, kas yra imunitetas, todėl turbūt žinote, jog tai – kompleksiška sistema, kurią sudaro daugybė audinių ir ląstelių, cirkuliuojančių visame organizme. Kitaip tariant, tai tarsi daugiasluoksnis skydas, saugantis visą kūną. Imuninei sistemai tenka sunki misija, todėl imunitetą kovoje prieš virusus, bakterijas ir kitus piktybinius svetimkūnius būtina palaikyti nuolatos. Šaltuoju metų laiku, kuomet tikimybė susirgti peršalimu ar gripu yra didesnė, toks palaikymas tampa ypač svarbiu. Įsitikinkite, kad rūpintis savimi yra paprasčiau nei atrodo! Pateikiame 7 praktiškus patarimus, kaip stiprinti imuninę sistemą, pasitelkiant laiko patikrintus metodus.

1. Rūpinkitės virškinimo sistema

Nors pagrindinė žarnyno funkcija – apdoroti maistą, tačiau jis taip pat yra ir svarbi imuninės sistemos dalis. Ajurveda jau tūkstančius metų kalba apie ryšį tarp žarnyno sveikatos ir sveikatos apskritai, o šiuo metu yra žinoma, kad žarnyno mikrofloroje, tarp tūkstančių bakterijų, randama net 60–80 % visų organizmo imuninių ląstelių. Taigi palaikant gerą žarnyno veiklą, palaikoma ir imuniteto veikla.

Kaip palaikyti gerą žarnyno veiklą? Pirmiausia, laikykitės sveikos mitybos principų. Reguliariai valgykite daug skaidulų turintį augalinį maistą: daržoves, vaisius, grūdus, fermentuotus maisto produktus, žoleles ir kt., o į kasdienį racioną įtraukite daržoves, vaisius.

2. Laikykitės rėžimo

Aiški dienotvarkė leidžia susiplanuoti ir sklandžiai įgyvendinti dienos darbus. O jūsų asmeninė dienotvarkė, rėžimas ir kasdieniai ritualai gali padėti palaikyti stiprų imunitetą!

Visų pirma, laikykitės miego rėžimo. Ėjimas miegoti ir kėlimasis tuo pačiu metu visomis savaitės dienomis (na, savaitgaliais gal valandėle kita ilgiau) nustato aiškias ciklo ribas organizmui. Kūnas žinos, kada atgaus jėgas bei ruošis kitai dienai, ir nepatirs streso ilsėdamasis skirtingą laiką. Prieš einant miegoti išvėdinkite namus, nesinaudokite telefonu, televizoriumi ar kompiuteriu, kurie skleidžia mus „žadinančią“ šviesą.

Ryte skirkite laiko savo kūnui. Valantis dantis nepamirškite nušveisti liežuvio specialiu valikliu – tai padės pašalinti bakterijas bei stimuliuos virškinimą. Išgerkite stiklinę šilto vandens ir atlikite tempimo, jogos pratimus ar pasivaikščiokite lauke su augintiniu. „Išjudinti“ kūną reikia dar iki pusryčių.

Vakare bent pusvalandį skirkite aktyviai fizinei veiklai – plaukite, bėkite, šokite, važiuokite dviračiu ar užsiimkite kita mėgstama veikla.

3. Palaikykite optimalią kūno temperatūrą

Arba paprasčiau – nešalkite. Kūnas, reguliuodamas temperatūrą, saugosi nuo kenkėjų. Pavyzdžiui, šiek tiek pakilusi temperatūra signalizuoja, jog organizmas aptiko priešą ir bando jį „išrūkyti“. Tačiau kai kūnui šalta, organizmas visą energiją skiria jo sušildymui: riebaluose gaminama daugiau šilumos, odos paviršiuje siaurėja kraujagyslės, ima drebulys. Jei energija atiduodama šildymui, jos mažiau atitenka imuninei sistemai. Taigi šaltuoju metų laiku nepamirškite šilto vilnonio šaliko ar termoso su karšta žolelių arbata.

4. Vartokite skysčius

Turbūt žinote, jog kasdien reikia išgerti bent 1,5 l vandens. Tai padeda kūnui „neišdžiūti“:  palaikomas normalus odos balansas, o tai reiškia – kaip imuninės sistemos dalis, oda pajėgi atremti išorės priešus; normaliai veikia visas organizmas ir virškinimo sistema; palaikomas tinkamas prakaitavimo procesas; padedama kovoti su stresu. Siekiant papildomai padėti kūnui, vartokite žolelių arbatas, ypač – žaliąją. Tai tikra antioksidantų bomba, natūraliai stiprinanti organizmo atsparumą.

5. Pagulėkite vonioje

Atsipalaiduokite – tai didžiausias vaistas prieš nuolatinį stresą! Ne gana to, valandėlė šiltoje vonioje stiprins imunitetą per odą ir uoslę. Tam pasitelkite eterinius aliejus (eukalipto, ramunėlių, citrusinių vaisių, levandų ir kt.) bei druskas (jūros, Himalajų, Epsomo). Eterinius aliejus ir druskas galite naudoti po vieną arba kombinuotai. Mišinių receptų rasite internete arba pagal norimą pasiekti poveikį susimaišykite savarankiškai.

6. Vėdinkite patalpas

Tiek darbe, tiek namuose bet kuriuo metų laiku būtinas reguliarus patalpų vėdinimas. Tai ypač aktualu pastatuose be rekuperacijos (vėdinimo) sistemos. Nevėdinamose patalpose kaupiasi bakterijos, virusai, pavojingos medžiagos (papurkštas plaukų lakas, oro gaiviklis, valikliai ir kt. priemonės), pradeda formuotis pelėsis, renkasi drėgmė. Visa tai kenkia kvėpavimo sistemai, o užsilaikiusios bakterijos gali „atakuoti“ žmones.

7. Pasirūpinkite, kad gautumėte pakankamai vitaminų

Norint visapusiško imuninės sistemos veiklos palaikymo, prie sveiko gyvenimo būdo galima prijungti ir maisto papildų pagalbą. Vieni tokių – vitaminas C ir D.

Vitamino C atsargos nėra kaupiamos organizme. Tai reiškia, jog atitinkamą kiekį vitamino C turinčių produktų reikia suvartoti kasdien. Pasirūpinkite, kad namuose nuolat būtų citrusinių vaisių, o į salotas nepamirškite įpjaustyti saldžiosios paprikos, kurioje gausu šio vitamino. Jeigu vis dėl to nepavyksta suvartoti visos normos, pagelbėti gali maisto papildai.

Natūraliu būdu šiek tiek sunkiau gauti vitamino D (saulės vitamino), kurio labiausiai trūksta šaltuoju metų laiku. Reikėtų į mitybą įtraukti daugiau riebios žuvies (pvz., lašišą, silkę), kiaušinių. Šis vitaminas padeda palaikyti normalią imuninės sistemos veiklą, normalią kalcio koncentraciją kraujyje, normalią kaulų ir dantų būklę;.

Verta paminėti ir Rytų tradicijos naudą – polisacharidais gausūs grybai (pvz., reishi, liet. tikrinis blizgutis) padeda palaikyti normalų imunitetą. Jis vartojamas kapsulių arba arbatų forma.